PŘÍBĚHY BRODSKÝCH DOMŮ - Výpravní budova německobrodského nádraží

retro koment prohlidka

 

V době uzavření naší galerie z důvodu nařízení vlády jsme se rozhodli prostřednictví krátkých textů připomenout výstavu Příběhy brodských domů, která proběhla v roce 2016. Vzhledem k tomu, že katalog byl již v průběhu výstavy vyprodán, chceme prostřednictvím internetu nabídnout alespoň virtuální cestou nahlédnutí do katalogu, jehož texty byly v některých případech rozšířeny a upraveny, případně byly přidány budovy zcela nové. Vzhledem k elektronické formě můžeme nyní uveřejnit i fotografie a projekty budov, které nemohly být vzhledem k rozsahu výstavy i katalogu představeny veřejnosti. Pozornost bude věnována především budovám zaniklým, které byly zbourány v druhé polovině 20. století.

Výpravní budova německobrodského nádraží

Rozkvět města byl na konci šedesátých let 19. století značně podpořen projektem výstavby Severozápadní dráhy, spojující Vídeň s Prahou., Hlavními podílníky byli vedle bankéřů Ludwiga von Haber a Friedricha Schwarze také příslušníci vysoké aristokracie kníže Thurn-Taxis a světelský starohrabě Salm-Reifferscheidt. Podobu této soukromé železnice vytvořilo nově zřízené stavební ředitelství Rakouské severozápadní dráhy pod vedením inženýra Konrada Wilhelma Hellwagena (1827-1882). Stavba započala v lednu 1869 a již na konci příštího roku se na železnici rozeběhla pravidelná doprava. Současně se stavbou železnice byla vybudována také soustava typových budov železničních stanic, jejichž vzhled byl určen návrhem architekta Karla Schlimpa, a to s ohledem na důležitost dopravního uzlu. V Německém Brodě docházelo k rozvětvení dráhy na Prahu, kde z hlavní osy Severozápadní dráhy vybíhala větev ve směru na Pardubice přes Chotěboř, Hlinsko a Rosice u Pardubic. Vzhledem k významu železniční křižovatky byla v Brodě vybudována stanice první třídy, jejíž podoba nebyla typizovaná, ale stavěla se podle místních podmínek vrchním inženýrem Karlem Plenigerem, který dohlížel na celou výstavbu trati v úseku Šlapanov, Německý Brod, Světlá nad Sázavou, Hlinsko. Součástí stanice byla kromě výpravní budovy také nakládací rampa, kolejová váha, vodárna, výtopna a uhelný sklad, dílna se sklady a točna. Vzhledem k tomu, že v Německém Brodě ani výstavná výpravní budova nestačila k ubytování drážního personálu, musela zde být přistavěna ještě ubytovna. Po sto letech od výstavby byla již stavba za hranicí své životnosti a v roce 1972 byl vypracován inženýrem L. Srnou projekt na novou budovu v bruselském stylu. Výstavba byla zahájena téhož roku, ale ke slavnostnímu otevření budovy došlo až na konci roku 1980. Protože všechny práce na novostavbě nebyly dokončeny, sloužily cestujícím krátce obě budovy, když ve staré až do demolice v létě 1981 fungovala nádražní restaurace. Nástupiště i výpravní budova prošly v minulých letech kompletní rekonstrukcí. Připravuje se i oprava dalších částí nádraží, při nichž budou proinvestovány přibližně 2 miliardy korun.

 

FOTOGALERIE

 

 

 

KONTAKT

GALERIE VÝTVARNÉHO UMĚNÍ
V HAVLÍČKOVĚ BRODĚ
Havlíčkovo nám. 18
580 01 Havlíčkův Brod

e-mail: galerie@galeriehb.cz
tel./fax.: 569 427 035

KONTAKTY NA ZAMĚSTNANCE

OTEVÍRACÍ DOBA

otevřeno denně 9–12 a 13–17 hodin kromě pondělí

kraj vysocina    rada galerii     facebook      PODPORIL KV

DALŠÍ UŽITEČNÉ ODKAZY 
Prohlášení o přístupnosti webových stránek

{snippet kontejner_KONEC|}